page-header

EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM (EKSA)

EKSA

  • APA ITU EKSA

    EKSA

    APA ITU EKSA?

    Eksa merupakan penjenamaan semula Amalan 5S yang telah diguna pakai dalam sektor awam sejak tahun 2010. Komponen utama dalam pelaksanaan EKSA masih berteraskan Amalan 5S yang ditambah baik disamping penambahan beberapa elemen baharu

  • GARIS PANDUAN EKSA MPM

    PANDUAN EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM (EKSA)

    MAJLIS PERBANDARAN MANJUNG

    1. TUJUAN

    Panduan ini dihasilkan untuk membantu seluruh kakitangan Majlis Perbandaran Manjung (MPM) mewujudkan persekitaran kerja yang selamat dan kondusif melalui pelaksanaan amalan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA).

     

    1. PENGENALAN

    Sehingga hari ini, pelbagai usaha telah dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan seperti pengemaskinian MyPortfolio, Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2015, Sistem Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan ISO 45001:2018, Sistem Pengurusan Antirasuah MS ISO 37001:2016, Piagam Pelanggan, aktiviti pembudayaan inovasi dan sebagainya. Seiring dengan usaha-usaha ke arah transformasi perkhidmatan awam, pemantapan pengurusan persekitaran tempat kerja ke arah meningkatkan imej dan profesionalisme organisasi perlu dilaksanakan.

    Pengurusan persekitaran tempat kerja yang lebih seragam dan sistematik berdasarkan pelaksanaan amalan EKSA merupakan satu pendekatan yang diterima dan dipraktikkan secara universal. Pelaksanaan amalan EKSA dapat membantu warga MPM merancang dan melaksanakan usaha-usaha menghasilkan persekitaran tempat kerja yang kondusif bagi meningkatkan kualiti penyampaian perkhidmatan kepada pelanggan.

  • GARIS PANDUAN EKSA MAMPU
  • POLISI EKSA

    EKSA

    POLISI EKSA

    EKSA

  • OBJEKTIF EKSA

    OBJEKTIF PELAKSANAAN EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM (EKSA)

    • Mewujudkan persekitaran kerja yang bersih, selesa, sistematik dan kondusif.
    • Melahirkan warga MPM yang berdisiplin, bermotivasi, berjimat dan berkeyakinan.
    • Menjamin layanan yang mesra dan berkualiti serta sentiasa bersedia membantu pelanggan dalam semua urusan MPM.
    • Menjamin untuk memberikan perkhidmatan perbandaran yang berkualiti dan berkesan ke arah mencapai visi dan misi MPM.
    • Menjamin semua jabatan dan unit di MPM ini memberi perkhidmatan yang mesra, cekap dan berkualiti kepada semua pelanggan mengikut piawaian yang ditetapkan.
    • Menjamin tahap perkhidmatan yang berkualiti dalam semua urusan MPM melalui penyediaan sistem kualiti.

  • SLOGAN DAN LOGO EKSA

     

    Logo EKSA - PORTAL EKSA MPM

  • PRINSIP EKSA

    PRINSIP EKSA

    Prinsip pelaksanaan EKSA di MPM adalah seperti berikut:

    1. Menggalakkan pemikiran kreatif di kalangan kakitangan.
    2. Mengamalkan budaya korporat.
    3. Melahirkan ukhuwah dalam pekerjaan.
    4. Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada kakitangan.

  • INFO EKSA MPM

  • GOTONG ROYONG EKSA MPM

JAWATAN KUASA INDUK

JAWATAN KUASA INDUK
« of 6 »

CARTA PERBATUAN EKSA MPM

EKSA

ZON – ZON EKSA

EKSA

PEMBAHAGIAN ZON EKSA

Tujuan pembahagian Zon EKSA di MPM adalah bagi memudahkan pelaksanaan dan pemantauan amalan EKSA. MPM telah membentuk 14 zon yang berasaskan jabatan dan unit.

ZON CHEVRON

ZON EURO

ZON FACEBOOK

ZON FIREWALL

ZON INO_LAND

ZON INTENSIF

ZON KOMPETENSI

ZON KOMPEKTOR

ZON OSC

ZON PLANNER

ZON PLATINUM

ZON PREMIER

ZON V-BEST

ZON VISTA

MAKLUMAT SEDANG DALAM PROSES KEMASKINI

PENGIKTIRAFAN – SIJIL EKSA

Back to top of page
Skip to content